Wethouder Jürgen Vissers geeft aftrap voor arbeidsproject statushouders

27 feb 2019
Wethouder Jürgen Vissers geeft donderdag 28 februari om 9.30 uur de aftrap van het project ViP (Vluchtelingen in Participatie) voor statushouders. Dit doet hij samen met Vluchtelingenwerk. Doel van het ViP project is de statushouders aan werk te helpen met verschillende programma’s gericht op taalontwikkeling, werknemersvaardigheden, solliciteren en opdoen van werkervaring.

Wethouders Jürgen Vissers licht toe: “In de gemeente Drimmelen zijn 55 van de 180 uitkeringsgerechtigden statushouders. Als je niks doet zitten ze na 5 jaar nog steeds in de bijstand. Wij hebben daarom sinds 1 januari van dit jaar 2 casemanagers die continu met deze mensen bezig zijn, hen persoonlijk kennen en begeleiden naar werk. Er is vanuit Europa en het Rijk heel veel geld beschikbaar dat we benutten. Het kost de gemeente dus niks extra. Plus we helpen deze mensen een bestaan op te bouwen waarbij ze echt meedoen en trots hun steentje bij kunnen dragen aan de samenleving.”

De gemeente werkt hierbij samen met Vluchtelingenwerk. Zij zorgen voor inburgering en taalcursussen, maar ook voor sollicitatietrainingen en werkervaringsplaatsen. Bijvoorbeeld in het restaurant Onze Kerk in Hooge Zwaluwe of het missiehuis in Teteringen. Voor hulp in de keuken, het huishouden, in de tuin of bij evenementen. Ook het bedrijfsleven doet mee met productiewerk. Bij MidZuid  en Bouwschool Breda zijn leerwerkplekken beschikbaar waar de statushouders specifieke vaktaal kunnen opdoen en kunnen leren hoe het hier werkt in de bouw of groenonderhoud.

Voor slimme jonge mensen tot en met 26 zijn er speciale taalprogramma’s om ze binnen 4 maanden klaar te stomen voor een studie aan hogeschool of universiteit. Daarnaast is er voor vrouwen een speciale aanpak om ze te leren voor zichzelf op te komen met een workshop Powervrouwen.

In 2020 gaat de nieuwe Wet inburgering in. De gemeente wordt zelf verantwoordelijk voor de inburgering van statushouders. De gemeente wil dan nog meer inzetten op taalonderwijs.