Digitaal Opkopers Loket

Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij ons kunt aanmelden: via het Digitaal Opkopers Loket.

Wat is het Digitaal Opkopers Loket

Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij ons aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands auto’s of mobiele telefoons, laptops of sieraden aankoopt. Het melden gaat vanaf nu via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig.

Via het DOL kunt u zich eenvoudig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding. De gemeente neemt, ter controle, per e-mail contact met u op. Het DOL voldoet aan de wetgeving van De Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie.

Aanmelden DOL

U kunt zich hier aanmelden voor het DOL. U maakt een account aan en daarna vult u uw gegevens in.

Aanmelden aan- en verkopen

Naast aanmelding bij de gemeente bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw aankopen te maken. De manier waarop u dat doet is vrij, maar nu kunt u ook gebruikmaken van het DOL. In dit register kunt u iedere aankoop registreren. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen.