Veelgestelde vragen over de opvang van asielzoekers

Veel gestelde vragen en antwoorden over de opvang van asielzoekers in de gemeente Drimmelen

Algemeen

  • Waarom doet de gemeente dit?
    De gemeente Drimmelen maakte in 2022 afspraken binnen het samenwerkingsverband de Baronie over het huisvesten van aandachtsgroepen, waaronder asielzoekers. De gemeente wilde de regie in eigen hand houden en startte een zoektocht naar twee locaties voor maximaal 75 personen.
    Nu de Spreidingswet in werking is, heeft iedere gemeente een medeverantwoordelijkheid om bij te dragen in een oplossing voor dit maatschappelijke vraagstuk
  • Wat betekent dit voor de zoektocht naar noodopvanglocaties voor asielzoekers?
    Met de komst van deze locatie in Made, vervallen de andere twee opties in Made. De zoekgebieden voor Terheijden en Lage Zwaluwe blijven nog staan
  • Wie betaalt alle kosten voor de opvang, de gemeente?
    Het COA betaalt de kosten voor de opvanglocatie. Het COA krijgt geld van het ministerie van Justitie en Veiligheid

Locatie

  • Hoe ziet de opvang eruit?
    In het pand komen kamers, sanitaire voorzieningen, recreatieruimtes en een kookgelegenheid
  • Wanneer gaat de locatie open?
    We verwachten half mei dit jaar de deur te openen. Dit is wel afhankelijk van de procedure rondom de vergunningverlening
  • Hoeveel mensen komen er?
    Als het pand is aangepast dan is er ruimte voor 50 – 70 personen
  • Wie beheert de locatie?
    Het Rode Kruis beheert de locatie. Zij zijn dagelijks aanwezig en zijn het eerste aanspreekpunt voor de mensen in de opvang

Asielzoekers

  • Welke asielzoekers komen er in de opvang?
    De groep asielzoekers die we tijdelijk onderdak boden in het gemeentehuis komen terug naar Made. Dat waren voornamelijk gezinnen met jonge kinderen. Deze groep wordt aangevuld met mensen uit andere opvanglocaties
  • Komen er alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’ers)?
    Nee die worden niet geplaatst bij gezinnen. Het COA heeft daar andere locaties voor
  • Mogen de asielzoekers buiten de locatie komen?
    Ja, de asielzoekers mogen gewoon naar buiten. In de eerste dagen moeten de mensen meestal nog bijkomen. We maken huisregels waarin we tijden opnemen dat ze binnen moeten zijn. Vaak is dit tussen 22.00 en 7.00 uur. De beveiliging houdt dat in de gaten
  • Mogen deze mensen werken?
    Ja, als ze zes maanden in Nederland zijn, mogen ze werken. Samen met het Rode Kruis en enkele vrijwilligers starten we met activiteiten in de crisisnoodopvang

Veiligheid

  • Hoe zit het met de veiligheid in en rondom het pand?
    De gemeente doet er alles aan om te voorkomen dat er iets gebeurt. Samen met de direct belanghebbenden gaan we bekijken wat er nodig is en hoe we dit eventueel samen kunnen aanpakken. Er komt sowieso beveiliging in en rondom de opvang door beveiligers. We nemen ook zichtbare en onzichtbare veiligheidsmaatregelen
  • Moeten de asielzoekers op een bepaalde tijd binnen zijn?
    Doordat wij als gemeente de regie houden over de opvanglocaties, kunnen wij zelf de huisregels bepalen. Tijdens de Crisisnoodopvang voor asielzoekers in het gemeentehuis is er afgesproken dat de asielzoekers om 22.00 uur binnen moesten zijn. Voor de opening van deze opvanglocatie worden de huisregels vastgesteld. Ook bij deze opvang hanteren we een tijd van binnenkomst. In overleg met Rode Kruis en beveiliging kunnen mensen hiervan afwijken. Ze kunnen sport hebben die later afgelopen is of werktijden hebben die niet binnen de afgesproken tijd vallen. Zo zijn we op de hoogte dat mensen later komen
  • Wat gebeurt er als mensen zich niet aan de regels houden?
    Er zijn huisregels. En we maken hier afspraken over met het COA. Afhankelijk van de overtreding krijgen ze een waarschuwing of gaan terug naar het aanmeldcentrum in Ter Apel
  • Waar kan ik terecht als vragen of klachten heb?
    Op dit moment kunt u uw vragen mailen naar asiel@drimmelen.nl  Naar alle waarschijnlijkheid komt er ook een meldpunt voor de opening van de locatie. Hier kunt u dan terecht met uw vragen en klachten als u zich niet veilig voelt
  • Wie is er verantwoordelijken en daarmee aansprakelijk voor de asielzoekers?
    Ieder individu is altijd zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor zijn handelen. Als daarin iets niet pluis is, wordt aangifte gedaan. Als dat binnen de muren van de opvanglocatie is, dan door de gemeente of het Rode Kruis (dat het beheer in handen heeft), is dat buiten de muren van de opvang dan door de dienstdoende die erbij is betrokken zoals een BOA of winkeleigenaar.
    Dat we als gemeente niet verantwoordelijk zijn betekent uiteraard niet dat we geen verantwoordelijkheid nemen. Daarom doen we er alles aan om aan de voorkant preventief te werk te gaan en hebben we een veiligheidsplan opgesteld. Ook wellicht goed om te vermelden is dat iedere asielzoeker een aansprakelijkheidsverzekering heeft via het COA
  • Wat is het drugbeleid?
    In de opvang tolereren we geen drugsgebruik|bezit. Dat is opgenomen in de huisregels
  • Moeten de asielzoekers binnen een bepaalde tijd binnen zijn, of zijn zij vrij de hele nacht over straat te lopen uit het zicht van de beveiliging?
    In de huisregels hebben we opgenomen dat de asielzoekers tussen 22.00 en 07.00 uur in de opvang moeten zijn
  • Hebben zij een aansprakelijkheidsverzekering?
    Ja, asielzoekers hebben een WA -verzekering via het COA

Vergunning

  • Kan ik bezwaar maken?
    Ja, zodra de vergunning is verleend, gaat de periode in dat u bezwaar kunt maken. Deze periode duurt zes weken. Let op: bezwaar maken kan alleen tegen de tijdelijke afwijking van de bestemming van het pand
  • Wordt het bestemmingsplan aangepast?
    Nee, de bestemming blijft hetzelfde. We gaan tijdelijk afwijken van de bestemming
  • Moeten de ondernemers in de omgeving zich aan nieuwe regels houden zodra de vergunning wordt verstrekt? Denk hierbij aan bepaalde geluidsnormen ’s avonds, ’s ochtends of ’s nachts.
    Bij het verlenen van de vergunning wordt getoetst aan de bestaande bestemming en regelgeving met de bestaande voorwaarde die nu gelden. Daar komt geen verandering in met het verstrekken van deze vergunning

Communicatie

  • Hoe blijf ik op de hoogte van wat er allemaal gebeurt?
    Via de gemeentelijke kanalen, website www.drimmelen.nl/asielzoekers, gemeentepagina in ’t Carillon, Facebookpagina van de gemeente Drimmelen informeren we onze inwoners. We versturen ook informatieberichten per mail. Als u dit informatiebericht wil ontvangen, meld u zich aan via deze link
  • Hoe communiceren jullie met de direct omwonenden?
    De gebruikers van de panden in de Brieltjenspolder en de bewoners van een deel van de Esdoornlaan en een enkele bewoner van de Steelhovensedijk zijn direct omwonend. Voor hen is een eerste vragenuur geweest en starten we een participatietraject over de randvoorwaarden van de opvang