Evenement organiseren

Wilt u een evenement organiseren in de gemeente Drimmelen? Dan moet u hier een vergunning voor aanvragen of een melding van doen. Gebruik de Vergunningchecker om te zien wat voor uw evenement nodig is. Weet u al precies wat u nodig heeft voor uw evenement dan kunt u via onderstaande button direct aan de slag. Doe dit uiterlijk 12 weken voor het evenement (bij een klein evenement 8 weken).
Vergunningchecker Opent in nieuw venster

Wat u moet weten 

  • Vergunningen aanvragen of meldingen doen kan eenvoudig via ons digitale loket. Om gebruik te maken van dit digitale loket moet u een account aanmaken bij GeodanMaps. GeodanMaps wordt aangeboden door Geodan. Een partij waar we als gemeente mee samenwerken
  • Denk bij het organiseren van een evenement ook aan eventueel brandgevaar. Op de website www.natuurbrandrisico.nl leest u actuele informatie over natuurbrandrisico’s
  • Wilt u grote objecten (bijvoorbeeld een grote feesttent of een podium) opbouwen bij een evenement? Om zeker te weten dat dit veilig is moet u een constructieplan aanleveren
  • Oordeel altijd zelf welke maatregelen u moet nemen om de brandveiligheid te waarborgen. Raadpleeg daarbij voor meer informatie het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen op de website van overheid.nl 
  • Het is in de gemeente Drimmelen verboden om ballonnen, van welk materiaal dan ook, door middel van hete lucht afkomstig van vuur, dan wel door middel van helium of andere gassen, op te laten stijgen. Bijvoorbeeld tijdens een feest of evenement. Het oplaten van ballonnen heeft gevolgen voor het milieu. De ballonnen komen na het oplaten ergens neer op de grond. Dat zorgt voor zwerfafval en is schadelijk voor het milieu (flora en fauna)
  • Als er meer dan 250 personen aanwezig zijn bij uw evenement moet u een calamiteitenplan aanleveren
  • Heeft u vragen? Twijfelt u of uw evenement groot of klein is? Of lukt het niet om het formulier digitaal in te vullen? Neem dan contact op met ons via 14 0162 of via de mail: gemeente@drimmelen.nl

Melding van een evenement 

Voldoet uw evenement aan onderstaande voorwaarden? Dan is een melding voldoende en hoeft u geen vergunning aan te vragen. Het is belangrijk dat u het evenement binnen 4 weken voor de datum van het evenement meldt.

Voorwaarden

  • Er zijn maximaal 100 personen tegelijk aanwezig
  • Het evenement  vindt tussen 10.00 uur en 24.00 uur plaats en/of op zondag tussen 13.00 uur en 24.00 uur
  • Er is geen muziek op maandag tot en met zaterdag voor 7.00 uur of na 24.00 uur en op zondag voor 13.00 uur en na 23.00 uur
  • Het evenement wordt niet gehouden op rijbanen, fietspaden of parkeerplaatsen
  • Het evenement vormt geen belemmering voor het verkeer en hulpdiensten
  • Er worden geen objecten geplaatst die groter zijn dan 10 m2
  • Er is een organisator

Voorschriften

  • De organisator zorgt zelf voor geschikte containers of bakken voor het afval tijdens het evenement. Deze worden uiterlijk 24 uur na afloop van het evenement afgevoerd
  • In het belang van de openbare orde en veiligheid volgt de organisator aanwijzingen en instructies op van de politie, brandweer en personeel van de gemeente
  • De organisatie zorgt ervoor dat hulpdiensten (ambulance, brandweer en politie) het evenement goed kunnen bereiken
  • De organisatie zorgt ervoor dat de gemeente of andere partijen geen schade lijden door het evenement
  • Het is niet toegestaan om de orde tijdens een evenement te verstoren
  • De organisator informeert de buurtbewoners op tijd over het evenement

Na uw aanvraag of melding

  • Zodra we uw aanvraag of melding hebben ontvangen, krijgt u automatisch een bevestigingsmail 
  • Op een later moment ontvangt u per e-mail een bevestiging van de behandelaar met informatie over de procedure. U ontvangt deze bevestiging vanuit noreply@jeleefomgeving.nl
  • Als uw aanvraag of melding niet compleet is of als we nog vragen hebben, nemen we contact met u op. We behandelen uw aanvraag zodra alles compleet is
  • U ontvangt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een beslissing. Voor een melding is dit 4 weken

Kosten

Soort evenement Kosten 2024
Melding vergunningsvrij evenementGeen
1-daags evenement (aanvraag vergunning)€ 37,75
Meerdaags evenement (aanvraag vergunning)€ 228,60