Overlijden aangeven

Aangifte doen van het overlijden van een persoon is verplicht. Meestal doet de uitvaartondernemer de aangifte bij de gemeente, maar als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Wilt u als nabestaande zelf aangifte doen? Bel het gemeentehuis via het telefoonnummer 14 0162 om een afspraak te maken. Aangifte wordt gedaan in de gemeente waar de persoon is overleden.
Afspraak maken Opent in nieuw venster

Wat u moet weten

Waar en wanneer 

  • De aangifte vindt plaats in de gemeente Drimmelen als de persoon op het grondgebied van de gemeente Drimmelen is overleden
  • Aangifte van overlijden moet binnen zes werkdagen na het overlijden worden gedaan
  • Na het opmaken van de overlijdensakte wordt het overlijden geregistreerd in de Basisregistratie Personen van de woongemeente

Begrafenis of crematie

  • De begrafenis of crematie vindt meestal plaats binnen zes dagen na het overlijden
  • Om iemand te kunnen begraven of cremeren, heeft u een 'verlof tot begraven of cremeren' nodig. De gemeente waar iemand is overleden geeft dit verlof af

Overlijden in het buitenland 

Is een inwoner van Drimmelen in het buitenland overleden? Dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. U moet een overlijdensakte inleveren. Het is mogelijk dat de overlijdensakte nog gelegaliseerd moet worden. Dit is afhankelijk in welk land de persoon is overleden. Informeer hiervoor bij de afdeling burgerzaken.

Let op: is de akte opgesteld in een andere taal dan Nederlands, Duits, Engels of Frans? Dan moet u de akte laten vertalen door een beëdigd vertaler.

Melding naar andere organisaties 

Wij verwerken het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). (Semi)overheidsinstanties, zoals Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank. Zorgverzekeraars en de meeste pensioenfondsen worden hierna meteen geïnformeerd. De niet-overheidsinstanties, zoals banken en alle andere verzekeringsmaatschappijen moet u zelf op de hoogte brengen van het overlijden. U gebruikt daarvoor uittreksel overlijdensakte.

Checklist bij overlijden voor nabestaanden

Voor nabestaanden biedt de rijksoverheid een handige checklist. Vul de checklist in op de website van de Rijksoverheid en u krijgt een lijst met dingen die u moet regelen.

Meenemen bij aangifte in gemeentehuis

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Een doktersverklaring van het overlijden en de B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter

Aangifte doen van lijkvinding 

Als na een overlijden de dag van overlijden niet vastgesteld kan worden, is er sprake van een zogenaamde lijkvinding. Als uitvaartondernemer doet u dan aangifte van lijkvinding. Dit kan online met E-Herkenning

Aangifte doen via E-Herkenning

Na uw aangifte doet de officier van justitie aangifte. Dit gebeurt meestal schriftelijk.

Aangifte doen van levenloos geboren kind

Als uitvaartondernemer kunt u ook de aangifte van een levenloos geboren kind online doen.

Aangifte doen met E-Herkenning

Kosten

Aan de aangifte overlijden zijn geen kosten verbonden.
Voor een afschrift van de overlijdensakte betaalt u in 2024 € 16,60