Wat moet u weten?
- Rijksenergieprojecten doorlopen een projectprocedure die drie fasen kent: de verkenningsfase, de projectfase en de planuitwerkingsfase. Kijk voor meer informatie over de drie fasen en mogelijkheden om in te spreken op de site van de Rijksoverheid: Projectprocedure rijksenergieprojecten (rvo.nl)
- De gemeente Drimmelen wordt bij elke stap betrokken. Maar onze invloed is beperkt. Afhankelijk van de fase waarin het project zich bevindt, kan de gemeente reageren, een zienswijze indienen of een (regio)advies uitbrengen. Ook inwoners en bedrijven kunnen op bepaalde momenten reageren via zienswijzen en/of beroep
- Wij vinden een duurzame toekomst belangrijk. En begrijpen dat hiervoor de energie-infrastructuur moet worden aangepast en uitgebreid. Maar dit mag niet ten koste gaan van de leefomgeving van onze inwoners. De gemeente Drimmelen wil dat inwoners in een veilige en fijne omgeving kunnen blijven wonen, werken en recreëren. Dat is het belangrijkste uitgangspunt bij alle grote energieprojecten die op onze gemeente afkomen
- We ontvangen compensatie van het Rijk voor de impact van de energieprojecten op onze leefomgeving. Ook proberen we zoveel invloed uit te oefenen op tracékeuzes van energieprojecten. We streven naar de meest gunstige tracés voor onze gemeente en proberen zelfs te voorkomen dat ze door onze gemeente lopen als de impact te groot wordt
- Onderstaand vindt u welke vier nationale Rijksenergieprojecten onze gemeente raken, in welke fase het project zich bevindt en welke positie we als gemeente innemen
Zuid-West 380 kV Oost (Rilland – Tilburg)
- Tussen Rilland en Tilburg is een nieuwe hoogspanningsverbinding nodig. Deze 380 kV verbinding moet ervoor zorgen dat er ook in de toekomst voldoende capaciteit is voor transport van elektriciteit en daarmee zorgt voor zekerheid in de Nederlandse elektriciteitsvoorziening
- De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe verbinding zijn inmiddels gestart in de omgeving van de Horenhilsedijk/Bosseweg en Zeedijk in Hooge Zwaluwe
- Lees meer over dit project op de projectpagina Werkzaamheden nieuwe hoogspanningsverbinding Rilland-Tilburg | Gemeente Drimmelen
380 kV Geertruidenberg – Krimpen aan de IJssel of Crayestein
- De huidige hoogspanningsverbinding tussen Geertruidenberg en Krimpen aan den Ijssel of Crayestein raakt rond 2030 vol. Ondanks de opwaardering die nu plaatsvindt. Daarom is er een nieuwe, extra hoogspanningverbinding nodig. Daar hoort ook een uitbreiding van de hoogspanningsstations bij zodat de nieuwe verbinding hierop kan worden aangesloten
- De milieueffecten, kosten, haalbaarheid en toekomstvastheid van tien mogelijke routes (tracé) worden onderzocht. De resultaten worden verwerkt in een milieueffectrapport (MER) en Integrale effectenanalyse (IEA). Deze wordt medio 2025 openbaar gemaakt
- De gemeente Drimmelen kan hierna een regioadvies indienen. Dit is een formele stap. We streven ernaar dat er geen tracé onze gemeente doorkruist. Als dit niet haalbaar is, zullen we ons maximaal inzetten voor een compensatie voor grondeigenaren en maatregelen om de schade zoveel mogelijke te beperken. Ook inwoners en bedrijven kunnen reageren op het MER en de IEA nadat deze stukken openbaar zijn gemaakt
- Voor meer informatie over dit project verwijzen we u graag naar: https://www.tennet.eu/nl/projecten/provincies/zuid-holland/geertruidenberg-krimpen-aan-den-ijssel-crayestein
Nederwiek 3
- De elektriciteit die we gebruiken wordt steeds vaker duurzaam opgewekt met windmolens op de Noordzee. Om een nieuw windpark vanuit zee aan te sluiten op het elektriciteitsnet op het land, wil netbeheerder TenneT rond 2027 starten met de aanleg van een ondergrondse elektriciteitskabel en met de bouw van een zogeheten converterstation van ongeveer 5,5 hectare. Er worden vier mogelijke routes voor deze verbinding en 11 locaties voor het converterstation onderzocht. Alle 4 de routes lopen door de gemeente Drimmelen. Van de 11 plekken voor het converterstation bevindt er zich 1 in onze gemeente, 1 in Oosterhout, 6 in Moerdijk en 3 in Geertruidenberg
- De milieueffecten, kosten, haalbaarheid, techniek en toekomstvastheid van de vier mogelijke routes (tracé) en convectorstation-locaties zijn onderzocht. De resultaten zijn verwerkt in een milieueffectrapport (MER) en Integrale effectenanalyse (IEA). Deze rapporten lagen van 20 september t/m 31 oktober 2024 ter inzage. In die periode was het mogelijk om een reactie in te dienen
- In oktober 2024 heeft de gemeente Drimmelen samen met andere betrokken gemeentes en de Provincie Noord-Brabant een regioadvies ingediend. Dit is een advies aan de minister van Klimaat en Groene Groei over een voorkeursalternatief en aandachtspunten die we mee willen geven voor besluitvorming
- Op basis van de rapporten, het regioadvies, het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage en zienswijzen uit de omgeving kiezen de minister Klimaat en Groene Groei en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 16 januari 2025 een voorkeursalternatief. Dit voorkeursalternatief wordt vervolgens verder uitgewerkt en onderzocht
- Voor meer informatie verwijzen we u graag naar de volgende link: https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/noz-nederwiek-3#projectfase
Delta Rhine Corridor
- De Delta Rhine Corridor is het initiatief om een netwerk van ondergrondse leidingen en kabels aan te leggen van Rotterdam naar Duitsland via de industrie in Moerdijk. Een ambitieus project om industriële stoffen te transporteren als waterstof, CO2, ammoniak en gelijkstroom
- In mei 2023 is het project van start gegaan met de publicatie van het Voornemen en voorstel voor participatie. De volgende stap is een aangepast Voornemen en voorstel voor participatie én concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Hierin staat beschreven welke milieueffecten onderzocht worden om een zorgvuldige afweging te kunnen maken voor een route. Het is nog niet bekend wanneer deze worden gepubliceerd
- Het kabinet liet in juni 2024 weten het dat het project werd uitgesteld. Het combineren van waterstof, CO2, ammoniak en gelijkstroom is te ingewikkeld. Zo vraagt het project om meer ruimte dan gedacht waardoor er extra onderzoeken en afspraken voor nodig zijn. Ook de samenwerking tussen de verschillende partijen en de afhankelijkheid van nieuwe regels zijn een grote uitdaging
- Om ervoor te zorgen dat de industrie op tijd kan verduurzamen, is op 5 december 2024 besloten dat de Delta Rhine Corridor alleen verder ontwikkeld wordt voor waterstof- en CO2-buisleidingen
- De aanleg van de leidingen gebeurt in twee afzonderlijke projecten. In het eerste project worden buisleidingen aangelegd voor het transport van waterstof en CO2 van Rotterdam tot Boxtel. Deze leidingen moeten in 2031-2032 klaar zijn om aangesloten te worden op het landelijk waterstofnetwerk en op het CO2-tracé naar Venlo. Het tweede project is de aanleg van een CO2-leiding tussen Boxtel en de Duitse grens bij Venlo. Deze leiding moet in 2032-2033 klaar zijn zodat deze kan worden aangesloten op de CO2-leiding van Rotterdam naar Boxtel
- De buisleidingen in het plan lopen ook door onze gemeente
- Ook voor dit project verwijzen we u graag naar de informatie van het ministerie van EZK: https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/drc