Toeristenbelasting

Sinds 2006 betalen toeristen in de gemeente Drimmelen toeristenbelasting. Het tarief watertoeristenbelasting is per persoon € 1,00 voor 24 uur. Het tarief landtoeristenbelasting is per persoon € 1,00 voor een overnachting. Alleen niet-inwoners betalen de toeristenbelasting, dit geldt dus ook voor arbeidsmigranten die niet ingeschreven staan bij de gemeente in de BRP (Basisregistratie Personen). De netto-opbrengst gebruiken we voor het verbeteren van toeristische voorzieningen.

Verordeningen toeristenbelasting

Er bestaan twee verordeningen voor de toeristenbelasting.
De verordening voor de landtoeristenbelasting kunt u hier lezen.
De verordening voor het watertoerisme kunt u hier lezen

Ditigale aangifte toeristenbelasting

Vanaf 2022 is het mogelijk om digitaal aangifte te doen voor de toeristenbelasting. Meer informatie over de aangifte staat hieronder bij 'aangifte doen via DigiD of eHerkenning.

De digitale aangifte staat voor u klaar op een afgeschermd gedeelte van de website van de gemeente Drimmelen. Dit is alleen te benaderen met behulp van uw DigiD of eHerkenning.

De tenaamstelling van de brief die u van de gemeente heeft ontvangen met het verzoek om aangifte te doen, bepaalt of u in moet loggen met uw Digid (voor natuurlijke personen: indien u niet bent ingeschreven in de Kamer van Koophandel) of eHerkenning (indien u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel). Het formulier staat namelijk uitsluitend klaar voor deze persoon (Digid) of dit bedrijf (eHerkenning).

Door te klikken op bovenstaande knop ‘Aangifte Toeristenbelasting’ komt u op het inlogscherm.

Biedt u tegen betaling logies aan voor overnachtingen in gemeente Drimmelen? Dan kunt u voor de aangifte toeristenbelasting gecontroleerd worden door middel van een boekenonderzoek.

Deze controle wordt namens de heffingsambtenaar uitgevoerd door onze uitvoeringsorganisatie Tog Nederland. Wij sturen u van te voren een brief wanneer u ons bezoek kunt verwachten, van wie en wat wij nodig hebben voor de controle.

Wij zorgen dat u via de receptie van het gemeentehuis kunt verifiëren of de controleur legitiem bij u op bezoek komt.

Bij een boekenonderzoek controleren we of uw aangiften toeristenbelasting juist en volledig zijn. Dit doen we aan de hand van jaarstukken (de jaarrekening, kolommen-/saldibalans en grootboek) en de onderliggende (sub) administratie. De controle kan plaatsvinden tot vijf jaren terug.

Opzet administratie

Bent u logiesverstrekker? Dan bent u wettelijk verplicht om een administratie bij te houden. Het is van belang dat hieruit te allen tijde uw rechten en verplichtingen blijken. U kunt uw administratie inrichten en bijhouden op een manier die past bij de grootte van uw organisatie/onderneming. Bij de opzet van uw administratie is het verstandig rekening te houden met de situatie dat de administratie ook gebruikt wordt voor uw aangiften toeristenbelasting. Dit geldt ook voor vakantieverhuurders die alleen verhuren via bemiddelaars.

Bij een boekenonderzoek moet u de administratie volgens de wet binnen een redelijke termijn aanbieden om te controleren en moet u de controleambtenaren wegwijs maken in de opzet van uw administratie (artikel 47 AWR = Algemene Wet inzake Rijksbelastingen).

Gevolgen niet nakomen administratieverplichting

Is uw administratie niet volledig? Of biedt u deze niet geordend aan? Of hebt u uw administratie niet lang genoeg (volledig) bewaard? Dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Dit kan dan een reden zijn om uw administratie niet te gebruiken voor de controle. De toeristenbelasting berekenen we dan op basis van geschatte bedragen. Daardoor kan de toeristenbelasting hoger uitvallen en u loopt het risico dat er een boete wordt opgelegd.