Bypass Zoutendijk – Horenhilsedijk vanaf nu open voor zwaar verkeer

Op donderdagmiddag 11 december 2025 is de bypass in Hooge Zwaluwe officieel geopend door wethouder Patrick Akkermans, samen met aannemersbedrijf Van den Elshout en de Bont.

Wethouder Patrick Akkermans (Verkeer): “De opening van deze gloednieuwe weg, die de Zoutendijk nu direct verbindt met de Horenhilsedijk, is iets waar veel mensen in Hooge Zwaluwe al jaren naar uitkijken. Deze randweg zorgt er namelijk voor dat zwaar verkeer, zoals vrachtwagens en landbouwverkeer, niet meer door de smalle straten van Hooge Zwaluwe hoeft. Een flinke verbetering voor de verkeersveiligheid en voor de overlast die nu door veel mensen in het dorp wordt ervaren.”

Over de bypass
In het verleden kwamen verschillende varianten en onderzoeken voorbij en in 2023 heeft de gemeenteraad besloten de bypass in deze vorm voor landbouwverkeer en vrachtverkeer te realiseren. Daar is aannemer Van den Elshout en de Bont afgelopen augustus mee gestart. Door te kiezen voor een innovatieve techniek in de ondergrond kon de oorspronkelijke planning met maanden ingekort worden. De uitvoering is voorspoedig verlopen en al snel waren de contouren van de bypass te zien. “In slechts enkele maanden is de hele weg aangelegd. Een mooi resultaat waar we erg blij mee zijn en waar ik de aannemer ook graag voor wil bedanken!”, vertelt wethouder Akkermans.

Bussluizen
In de bypass zitten twee bussluizen. Die zijn nodig om ervoor te zorgen dat het gewone verkeer geen gebruik maakt van deze bypass, aangezien deze weg enkel bedoeld is voor zwaar verkeer en het geen aantrekkende werking mag hebben voor bijvoorbeeld sluipverkeer.

De gemeente Drimmelen heeft zorgen gehoord over die bussluizen, met betrekking tot de toegankelijkheid voor enkele specifieke landbouwvoertuigen. Daarom heeft de gemeente gekeken naar technische mogelijkheden voor aanpassing, maar aanpassing kan er toe leiden dat gewoon verkeer er ook langs kan terwijl de bussluizen juist bedoeld zijn om dat tegen te gaan.

De gemeente heeft daarom contact gehad met andere gemeenten waar bussluizen voor dit doel worden gebruikt, want de inzet van bussluizen hiervoor is in Nederland niet nieuw.  Uit dat contact kwam naar voren dat de ervaringen daar zijn zeer positief zijn en de gewenste effecten, het weren van het gewone verkeer, blijven bestaan. Daarom past de gemeente de bussluizen niet aan en wordt met specialistische meetapparatuur gemonitord hoeveel zwaar verkeer nog door de kern van Hooge Zwaluwe rijdt. De gemeente houdt hierover contact met de lokale ZLTO.

Overige werkzaamheden
Naast de aanleg van de bypass zelf wordt de route van en naar de bypass ook door de gemeente aangepakt. Zo is er op de Zoutendijk en Zonzeelseweg al hard gewerkt om de weg te verbeteren en veiliger te maken. Begin 2026 wordt het laatste stukje Zonzeelseweg afgemaakt en komt er nog een fietspad te liggen tussen de Zwaluwseweg en de Wagenbergsestraat. De beveiliging van de spoorwegovergang bij de Zoutendijk volgt op een later moment in samenwerking met ProRail. De planning daarvoor is echter momenteel nog onbekend, want daarin is de gemeente afhankelijk van de planning van ProRail.

Kijk voor meer informatie over dit project op: Bypass Zoutendijk – Horenhilsedijk Hooge Zwaluwe | Gemeente Drimmelen