Maatregelen in Lage Zwaluwe voor verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid

De gemeente Drimmelen gaat in 2025 een aantal maatregelen nemen om Lage Zwaluwe verkeersveiliger, beter bereikbaar en leefbaarder te maken. Dit komt voort uit de Dorpsvisie en uit het Verkeerscirculatieplan (VCP) dat ondersteunend is aan die visie. Het VCP bevat een grondige analyse
van de verkeersstromen en het rijgedrag van weggebruikers. In het plan is de input van bewoners uit de Dorpsvisie meegenomen. Ook andere stakeholders hebben input gegeven.

Verkeerscirculatieplan

In het Verkeerscirculatieplan is onderzocht hoe we de verkeersstromen in Lage Zwaluwe beter kunnen regelen. Daarbij gaat het om verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid voor bewoners en ondernemers. Dat doen we door het creƫren van een veilig school- en winkelgebied in het centrum,
een vlotte en veilige afwikkeling van verkeer via de Oude weg, een goede (auto)bereikbaarheid van de voorzieningen, en het veilig afwikkelen van zwaar verkeer en landbouwverkeer. Het VCP gaat met name over de bebouwde kom van Lage Zwaluwe. 

Wat we gaan we doen in 2025

Een aantal zaken uit het VCP pakken we dit jaar nog op. Per project betrekken we de inwoners om
mee te denken over de maatregelen:

  • Er komt een knip in de Onderstraat. We starten een pilot om samen met de inwoners en
    gebruikers te kijken op welke plek in de Onderstraat de knip het beste past. Als vervolg op de
    pilot trekken we de huidige fietsstraat (Vijverstraat) door naar de Onderstraat. Dit is veiliger
    voor fietsers en voetgangers (met name schoolkinderen)
  • Het dorpslint wordt eenrichtingsverkeer. Dit is ook eerst een pilot om te monitoren wat
    eenrichtingsverkeer voor gevolgen heeft voor de omgeving

Vanuit het project Veilige sport- en schoolroutes komen ook nog veel verbeterpunten voor Lage Zwaluwe die dit jaar worden uitgevoerd.

Niet alles in het VCP kunnen we (op korte termijn) realiseren. Dan gaat het bijvoorbeeld om de wens voor een randweg om de Gaete en de Loonse dijk te ontlasten. Dat is een enorme en complexe ingreep waar we nu geen budget en capaciteit voor kunnen vrijmaken.

Dorpsvisie en de Flierstraat

In de Dorpsvisie is ook de zone langs de Amer waar een randweg achter de Flierstraat een onderdeel van is, als prioriteit vastgesteld. De locatie van een randweg staat nog niet vast. In het VCP is daarvoor een zoekgebied aangewezen. Vanaf 2026 is er budget om het onderzoek en de participatie
voor dit project op te starten. In het participatietraject kijken we samen met de inwoners naar een passende oplossing.