Bewijs van in leven zijn

Een bewijs van in leven zijn is het schriftelijke bewijs van de gemeente dat een persoon in leven is op het moment van afgifte van het bewijs. U kunt dit bewijs digitaal aanvragen via DigiD. U krijgt het bewijs binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Daarnaast is het mogelijk hiervoor een afspraak te maken op het gemeentehuis. U krijgt het document direct mee.

Wat u moet weten 

  • Uw pensioenfonds of een andere instantie kan u vragen om een document dat bewijst dat u in leven bent. Bijvoorbeeld voor het uitkeren van een pensioen. Let op: u kunt het bewijs niet digitaal aanvragen als u het bewijs kosteloos nodig heeft voor een pensioenfonds. U komt dan langs met de brief van uw pensioenfonds. U maakt hiervoor een afspraak
  • U kunt het bewijs alleen aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • Een bewijs van in leven zijn is voor gebruik in Nederland. 
    Heeft u een soortgelijk bewijs nodig voor het buitenland, dan vraagt u de internationale variant aan: attestatie de vita. Het document is in meerdere talen opgesteld en is dus internationaal te gebruiken. Hierop staat dat de ambtenaar heeft gezien dat u in leven bent. Deze kunt u niet digitaal aanvragen. U moet hiervoor dus een afspraak maken. U krijgt de attestatie de vita direct mee.

Meenemen  (kop 1)

  • Als u het bewijs van in leven zijn op het gemeentehuis aanvraagt moet u een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) meenemen
  • De brief met het verzoek om een bewijs van in leven zijn van uw pensioenfonds

Kosten

 

Soort aanvraagKosten 2024
Bewijs van in leven zijn13,35
Attestatie de vita (voor het buitenland)16,60