Briefadres
Een briefadres is een adres waar u post ontvangt van officiële instanties maar waar u niet woont. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft of in een instelling verblijft. De hoofdbewoner moet toestemming geven dat u dit adres gebruikt als briefadres. En ervoor zorgen dat u uw post ontvangt.
Nodig bij uw online aanvraag
- Kopie identiteitsbewijs hoofdbewoner (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Ingevuld en door de hoofdbewoner ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
- Als u op zoek bent naar een nieuwe woning: bewijs van inschrijving bij een woningbouwvereniging of verhuurbedrijf en uw reacties op aangeboden woningen
- Als u een nieuwe woning heeft: bewijs van de verkoop oude woning en aankoop nieuwe woning
- Als uw woning is ontruimd: uitspraak van de kantonrechter
- Als u korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft: bewijs van wanneer u vertrekt en terugkeert
- Als u in een camper, tuinhuis of vakantiewoning verblijft: officiële afwijzing van uw verhuisaangifte
- Een vooraf ingevuld ‘Aanvraagformulier briefadres’ (zie documenten)
Wat u moet weten
- Een briefadres mag geen postbusnummer zijn
- Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland verhuist, kunt u geen briefadres in Nederland nemen. U moet zich dan uitschrijven
- Een briefadres is tijdelijk. Na 6 maanden sturen wij u een vragenformulier. Dit vult u in en stuurt u terug. Wij laten u daarna per brief weten of u nog in aanmerking komt voor een briefadres
Situaties waarin u briefadres aanvraagt
- U bent dak- of thuisloos
- U moet korte tijd overbruggen tussen 2 woonadressen (minder dan 6 maanden)
- U hebt vanwege uw beroep geen vaste verblijfplaats, bijvoorbeeld als binnenvaartschipper of kermisexploitant
- U woont tijdelijk in het buitenland (8 maanden of korter) en hebt geen woonadres in Nederland
- U verblijft in een blijf-van-mijn-lijfhuis, zorginstelling of gevangenis
Aanvragen in het gemeentehuis
U maakt telefonisch een afspraak als u een briefadres wilt aanvragen in de publiekshal.
Meenemen
- Vooraf ingevuld ‘Aanvraagformulier briefadres’ (zie documenten) (pdf toevoegen)
- Ingevuld en door de hoofdbewoner ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres (pdf)
- Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Kopie identiteitsbewijs hoofdbewoner (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- Als u op zoek bent naar een nieuwe woning: bewijs van inschrijving bij een woningbouwvereniging of verhuurbedrijf en uw reacties op aangeboden woningen
- Als u een nieuwe woning hebt: bewijs van de verkoop oude woning en aankoop nieuwe woning
- Als uw woning is ontruimd: uitspraak van de kantonrechter
- Als u korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft: bewijs van wanneer u vertrekt en terugkeert
- Als u in een camper, tuinhuis of vakantiewoning verblijft: officiële afwijzing van uw verhuisaangifte
Hulp bij regelen briefadres
Bent u dak- of thuisloos en kunt u zelf niet voor een briefadres zorgen?
Dan kunt u telefonisch contact opnemen met het gemeentehuis, via het algemene telefoonnummer 14 0162.