Briefadres

Een briefadres is een adres waar u post ontvangt van officiële instanties maar waar u niet woont. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft of in een instelling verblijft. De hoofdbewoner moet toestemming geven dat u dit adres gebruikt als briefadres. En ervoor zorgen dat u uw post ontvangt.
Briefadres aanvragen met DigiD Opent in nieuw venster
Bel ons: 14 0162 Opent in nieuw venster

Nodig bij uw online aanvraag

  • Kopie identiteitsbewijs hoofdbewoner (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • Ingevuld en door de hoofdbewoner ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
  • Als u op zoek bent naar een nieuwe woning: bewijs van inschrijving bij een woningbouwvereniging of verhuurbedrijf en uw reacties op aangeboden woningen
  • Als u een nieuwe woning heeft: bewijs van de verkoop oude woning en aankoop nieuwe woning
  • Als uw woning is ontruimd: uitspraak van de kantonrechter
  • Als u korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft: bewijs van wanneer u vertrekt en terugkeert
  • Als u in een camper, tuinhuis of vakantiewoning verblijft: officiële afwijzing van uw verhuisaangifte
  • Een vooraf ingevuld ‘Aanvraagformulier briefadres’ (zie documenten) 

Wat u moet weten 

  • Een briefadres mag geen postbusnummer zijn
  • Als u langer dan 8 maanden naar het buitenland verhuist, kunt u geen briefadres in Nederland nemen. U moet zich dan uitschrijven 
  • Een briefadres is tijdelijk. Na 6 maanden sturen wij u een vragenformulier. Dit vult u in en stuurt u terug. Wij laten u daarna per brief weten of u nog in aanmerking komt voor een briefadres

Situaties waarin u briefadres aanvraagt 

  • U bent dak- of thuisloos
  • U moet korte tijd overbruggen tussen 2 woonadressen (minder dan 6 maanden)
  • U hebt vanwege uw beroep geen vaste verblijfplaats, bijvoorbeeld als binnenvaartschipper of kermisexploitant
  • U woont tijdelijk in het buitenland (8 maanden of korter) en hebt geen woonadres in Nederland
  • U verblijft in een blijf-van-mijn-lijfhuis, zorginstelling of gevangenis

Aanvragen in het gemeentehuis 

U maakt telefonisch een afspraak als u een briefadres wilt aanvragen in de publiekshal.

Meenemen

  • Vooraf ingevuld ‘Aanvraagformulier briefadres’ (zie documenten) (pdf toevoegen) 
  • Ingevuld en door de hoofdbewoner ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres (pdf)
  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • Kopie identiteitsbewijs hoofdbewoner (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • Als u op zoek bent naar een nieuwe woning: bewijs van inschrijving bij een woningbouwvereniging of verhuurbedrijf en uw reacties op aangeboden woningen
  • Als u een nieuwe woning hebt: bewijs van de verkoop oude woning en aankoop nieuwe woning
  • Als uw woning is ontruimd: uitspraak van de kantonrechter
  • Als u korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft: bewijs van wanneer u vertrekt en terugkeert
  • Als u in een camper, tuinhuis of vakantiewoning verblijft: officiële afwijzing van uw verhuisaangifte

Hulp bij regelen briefadres

Bent u dak- of thuisloos en kunt u zelf niet voor een briefadres zorgen? 
Dan kunt u telefonisch contact opnemen met het gemeentehuis, via het algemene telefoonnummer 14 0162.