Conceptverzoek omgevingsvergunning indienen

Heeft u een (gezamenlijk) initiatief (plan) om te bouwen, te kappen, een uitrit aan te leggen, een pand of perceel anders te gebruiken, of wilt u een omgevingsplan aanpassen? Dan kunt u via het omgevingsloket een conceptverzoek omgevingsvergunning indienen. Het conceptverzoek helpt om te onderzoeken of uw ideeën mogelijk en wenselijk zijn in de omgeving. Vergeet niet dat dit nog geen officiële aanvraag is.

Wat u moet weten 

  • De gemeente beoordeelt op hoofdlijnen of uw initiatief kans van slagen heeft
  • Een conceptverzoek wordt ook wel een conceptaanvraag genoemd en is hetzelfde als een vooroverleg 
  • Het doorlopen van dit proces vóór de werkelijke aanvraag zorgt voor een prettige en vlotte afstemming van uw plannen
  • Een positief resultaat van het conceptverzoek is geen garantie voor het krijgen van een omgevingsvergunning
  • Wilt u voor uw plannen vooraf informatie opvragen uit oude bouwdossiers of wilt u bouwdossiers inzien dan kunt de informatie hiervoor vinden bij ‘informatie panden en percelen’ (link toevoegen)

Conceptverzoek indienen

  • Voor het indienen van een  conceptverzoek heeft u uw DigiD of E-herkenning nodig
  • Bij stap 7 kunt u ervoor kiezen om uw initiatief als conceptverzoek of definitief in te dienen. Uw initiatief wordt zo op de juiste wijze geregistreerd. Ook kunnen we dan eenvoudig met u communiceren via ‘Jeleefomgeving’

Na het indienen van uw conceptverzoek

  • Na het indienen van een initiatief zal een planbegeleider uw plan bekijken en op basis van de complexiteit van het plan beoordelen welke stappen gezet moeten worden om tot een goed advies te komen. De planbegeleider is uw vaste aanspreekpunt bij de gemeente. De planbegeleider begeleid uw plan van A tot Z
  • Eenvoudige plannen worden vaak direct of via de intaketafel beoordeeld. De intaketafel is een overleg waarin de planbegeleider samen met adviseurs vanuit meerdere vakgebieden uw plan bespreken als uw plan (grotendeels) lijkt te passen binnen de omgevingsvisie en ambities van de gemeente en ketenpartners, maar niet voldoet aan wet- en regelgeving. Het kan gaan om regels uit het omgevingsplan, landelijke wetgeving, de provinciale omgevingsverordening en dergelijke. Er wordt bekeken of uw plan in deze vorm wenselijk en voldoende kansrijk is wanneer u voor uw  plan in deze vorm een omgevingsvergunning zou aanvragen. U ontvangt het advies van de intaketafel via uw planbegeleider. U heeft in dit geval geen kosten gemaakt voor een vergunningaanvraag, omdat de intaketafel onderdeel is van het conceptverzoek. De intaketafel komt eens in de 2 weken bij elkaar
  • Voor meer ingewikkelde plannen waar meer kennis voor nodig is zal ook de omgevingstafel bevraagd worden. De omgevingstafel is een overleg waarbij de haalbaarheid door meerdere adviseurs en ketenpartners (zoals Waterschappen en Provincie) op 1 moment gezamenlijk wordt besproken. Dit overleg vindt eens in de 4 weken plaats
  • De gemiddelde doorlooptijd van een initiatief is afhankelijk van de complexheid van het initiatief. Voor eenvoudige plannen is dit gemiddeld 12 weken. Voor complexe plannen zal dit gemiddeld 26 weken bedragen.

Nodig bij uw conceptverzoek 

Aan het eind van het aanvraagformulier vragen wij u een aantal documenten toe te voegen. Zorg ervoor dat u deze ook digitaal bij de hand hebt. Het gaat om:

  • Gevelaanzichten bestaande en nieuwe situatie (schaal1:100). Dit geldt alleen voor bouwplannen
  • Plattegronden bestaande en nieuwe situatie (schaal 1: 100)
  • Kadastrale situatietekening (schaal 1:1.000)
  • Een brief waarin u uitlegt waarom u dit plan heeft

Vragen 

Heeft u hulp nodig bij het invullen van een aanvraag of wilt u graag dat een planbegeleider even met u meekijkt? Stel uw vraag of verzoek via het e-mailadres: ikhebeenplan@drimmelen.nl Wij proberen u uw vraag binnen 10 werkdagen te beantwoorden.
Let op: het is belangrijk dat u de genoemde documenten meestuurt. Alleen bij een volledige en duidelijke vraag kunnen wij u een volledig en duidelijk antwoord geven.