Neem daarvoor contact op met het Sociaal Loket
We gaan eerst met u in gesprek. Alles wat van belang kan zijn komt in het gesprek aan de orde. Zoals uw woonsituatie, uw huishouden, uw gezondheid, aanwezige mantelzorg en de toekomst. Zo’n gesprek vindt in het algemeen bij u thuis plaats. Uiteraard behandelen wij de informatie uit het gesprek vertrouwelijk en respectvol.
We bespreken tijdens het gesprek:
- uw beperkingen, mogelijkheden en behoeften
- welk resultaat u wilt bereiken
- wat u zelf al heeft gedaan bij het zoeken naar een oplossing
- welke mogelijkheden er zijn binnen uw eigen (sociale) omgeving
- of er algemeen gebruikelijke oplossingen voor uw hulpvraag zijn
- of er voorzieningen zijn waarop u een beroep kunt doen
De Wmo is erop gericht mensen alleen te ondersteunen wanneer ze dat echt nodig hebben. Daarom moeten we goed beoordelen wat u zelf (nog) kunt en waarmee de gemeente u kan ondersteunen. In sommige gevallen schakelt de gemeente - met uw toestemming - een medisch adviseur in. Zo onderzoekt de gemeente wat voor u een passende oplossing is.
Als u een indicatie krijgt voor een woonvoorziening, kunt u die woonvoorziening op 2 manieren krijgen:
- De gemeente regelt en betaalt de woonvoorziening voor u (Zorg in Natura). U krijgt dan de woonvoorziening van een van de aanbieders met wie wij een contract hebben. De aanbieder zorgt voor reparatie en onderhoud.
- U krijgt een persoonsgebonden budget (PGB) en regelt en betaalt daarmee zelf een woonvoorziening. U zoekt zelf de woonvoorziening en regelt zelf reparaties en onderhoud.
U betaalt een eigen bijdrage voor de woonvoorziening. Kijk voor meer informatie over de eigen bijdrage op de website van het CAK.
Is een woningaanpassing voor een kind onder de 18, dan wordt een eigen bijdrage gevraagd aan de ouders.
De Wmo is erop gericht mensen alleen te ondersteunen wanneer ze dat echt nodig hebben. Daarom moeten we goed beoordelen wat u zelf (nog) kunt en waarmee de gemeente u kan ondersteunen. Daarbij kijken we ook wat uw omgeving voor u kan betekenen.
De ondersteuning die de gemeente u aanbiedt, kan daarom anders zijn dan gevraagd.
We kijken altijd eerst of u nog op een andere manier geholpen kunt worden. Als u ouder wordt, is het logisch dat u rekening houdt met eventuele beperkingen. Schrijft u zich bijvoorbeeld op tijd in voor een geschikte woning. Of pas uw woning op tijd aan. Voorbeelden van dingen die u zelf kunt regelen:
- De stoep ophogen, zodat u geen hoge opstap heeft bij de deur.
- Een hogere toiletpot en/of wandbeugel plaatsen.
- Een wandbeugel bij de douche plaatsen.
- Voor voldoende verlichting zorgen.
- Een extra trapleuning plaatsen aan de andere kant van de trap.
- De douche renoveren en zorgen voor een vlakke vloer (inloop douche).
- Antislip aanbrengen in de douchebak.
- Drempels in huis weghalen.
- De klussendienst inschakelen voor kleine werkzaamheden: Klussendienst - website Stichting Welzijn en Ondersteuning
- Een gratis woonscan doen via website Stichting Welzijn en Ondersteuning
Werkt dit niet (genoeg) als oplossing voor uw probleem? Dan kunt u in aanmerking komen voor een woonvoorziening via de gemeente. U bespreekt dit dan met een consulent.
Heeft u voor een tijdelijke periode een voorziening nodig (bijvoorbeeld na een operatie)? Neemt u dan contact op met een thuiszorgwinkel: Medipoint, Hulpmiddelenpunt Drimmelen, Welzorg of Vegro.
Handige links:
- Sociaal Loket
- Cliëntondersteuner in de Wmo
- Blijverslening op deze website
- Inschrijven voor een huurwoning via de website van Woonvizier
- Wonen - Stichting Welzijn en Ondersteuning
- Klussendienst - Stichting Welzijn en Ondersteuning
- https://www.medipoint.nl
- https://hulpmiddelenpuntdrimmelen.nl
- https://techzorg.nl
- https://welzorg.nl
- https://vegro.nl
- https://www.meyra.nl/woongemak/
- Regelhulp Ministerie van VWS
- Sociaal Wijzer Drimmelen