Alcoholwetvergunning

Voor het schenken of verkopen van alcohol in uw café, cafetaria, restaurant of slijterij heeft u een alcoholwetvergunning nodig. Ook voor het schenken van alcohol in een sportkantine, een verenigingsgebouw of bedrijfsrestaurant. Wilt u weten of uw bedrijf of vereniging nog meer vergunningen of ontheffingen nodig heeft? Bijvoorbeeld voor het plaatsen van een kansspelautomaat in uw horecabedrijf. Gebruik de Vergunningchecker.
Vraag een alcoholwetvergunning aan Opent in nieuw venster
Vergunningchecker Opent in nieuw venster

Wat u moet weten

  • Vergunningen vraagt u eenvoudig aan via ons digitale loket. Om gebruik te maken van dit digitale loket moet u een account aanmaken bij GeodanMaps. GeodanMaps wordt aangeboden door Geodan. Een partij waar we als gemeente mee samenwerken
  • Met de Alcoholwetvergunning regelt u alléén de toestemming om alcohol te mogen schenken en verkopen. U heeft daarom ook een exploitatievergunning nodig. Een exploitatievergunning is een toestemming van de gemeente om een horecazaak te hebben, eventueel met een terras. 
  • Wanneer u de alcoholwetvergunning aanvraagt, beoordeelt de gemeente ook de integriteit van uw onderneming of de betrokken personen. Voeg daarom een ingevuld Bibob-formulier toe bij de aanvraag exploitatievergunning of alcoholwetvergunning. Het Bibob-formulier kunt u aanvragen bij ikhebeenplan@drimmelen.nl  
  • U krijgt een alcoholwetvergunning voor onbepaalde tijd zolang er niets wijzigt in uw bedrijf of vereniging of stichting. Wijzigingen meldt u binnen 4 weken bij de gemeente. Bij sommige wijzigingen kan het nodig zijn dat u een nieuwe alcoholwetvergunning moet aanvragen. Deze vraagt u aan via ons digitale loket. Selecteer ‘Nieuwe alcoholwetvergunning' op de overzichtspagina 
  • Heeft u vragen? Of lukt het niet om het formulier digitaal in te vullen? Neem dan contact op met ons via 14 0162 of via de mail: gemeente@drimmelen.nl

Als er iets wijzigt

  • Een alcoholwetvergunning staat altijd op naam van de eigenaar. U moet een nieuwe alcoholwetvergunning aanvragen via ons digitale loket wanneer u een bedrijf of vereniging overneemt 
  • U vraagt een nieuwe alcoholwetvergunning aan via ons digitale loket wanneer uw bedrijf of vereniging of stichting verhuist. Een alcoholwetvergunning hoort namelijk bij een pand
  • U vraagt een nieuwe alcoholwetvergunning aan in ons digitale loket als uw bedrijfsvorm verandert en daarmee ook het uittreksel van het handelsregister van de Kamer van Koophandel wijzigt. Bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een BV
  • Als uw bestaande horecagelegenheid bouwtechnisch verandert, vraagt u een nieuwe alcoholwetvergunning aan via ons digitale loket. Bijvoorbeeld als het aantal toiletten wijzigt, de ventilatie of de oppervlakte van de zaak
  • Een wijziging in de inrichting of uw terras meldt u bij de gemeente binnen 4 weken via ons digitale loket. Kies hier voor 'wijzigingen alcoholwetvergunning i.v.m. inrichting'
  • Een nieuwe leidinggevende of het weggaan van een leidinggevende meldt u ook binnen 4 weken bij de gemeente via ons digitale loket. Dit hoeft niet als u een slijterij heeft. De leidinggevenden van een slijterij moeten wel aan de wettelijke eisen voldoen. Dat betekent 21 jaar of ouder en ingeschreven in het register Sociale Hygiëne
  • Selecteer 'wijzigingen alcoholwetvergunning i.v.m. leidinggevende' op de overzichtspagina

Neem bij twijfel contact met ons op via telefoonnummer: 14 0162

Voorwaarden

Voorwaarden waaraan u moet voldoen voor de alcoholwetvergunning:

  • De leidinggevende is minimaal 21 jaar, moet van goed levensgedrag zijn (dit wordt gecontroleerd via een antecedentenonderzoek) en mag niet onder curatele staan 
  • Alle leidinggevenden die op de alcoholwetvergunning komen te staan, moeten in het register Sociale Hygiëne staan vermeld.  Kijk voor meer informatie op de website van SVH - Staat achter de Nederlandse horeca
  • Uw onderneming staat ingeschreven bij Kamer van Koophandel
  • Uw pand voldoet aan de wettelijke inrichtingseisen als het gaat om hoogte, oppervlakte en ventilatie. Ook moeten er toiletten zijn
  • Heeft u een paracommerciële instelling? Dat wil zeggen een stichting of vereniging die horeca-activiteiten uitvoert die los staan van de hoofddoelstelling. Bijvoorbeeld wijk-en buurthuizen en kantines van sportverenigingen. Dan levert u bij de aanvraag van een vergunning een bestuursreglement in
  • Bij een paracommerciële instelling moeten minimaal twee leidinggevenden in het register Sociale Hygiëne vermeld staan, van goed levensgedrag zijn en ten minste 21 jaar oud zijn. Uw barvrijwilligers hebben een Instructie verantwoord alcohol schenken (IVA) gevolgd. Op de website van NOCNSF staat meer informatie over de IVA. Een registratie van deze barvrijwilligers moet in uw inrichting aanwezig zijn

Na uw aanvraag

  • Zodra we uw aanvraag hebben ontvangen, krijgt u automatisch een bevestigingsmail 
  • Op een later moment ontvangt u per e-mail een bevestiging van de behandelaar met informatie over de procedure. U ontvangt deze bevestiging vanuit noreply@jeleefomgeving.nl
  • Als uw aanvraag niet compleet is of als we nog vragen hebben, nemen we contact met u op. We behandelen uw aanvraag zodra alles compleet is
  • U ontvangt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een beslissing

Kosten

Soort aanvraagKosten 2024/Kosten 2025
Aanvraag alcoholwetvergunning€ 227,80 / € 341,69
Wijziging leidinggevende (1 wijziging)€ 37,60 / €  56,43
2 tot en met 4 wijzigingen i.v.m. leidinggevende€ 50,20 / €  75,28
5 of meer wijzigingen i.v.m. leidinggevende€ 75,20 / € 112,84
Wijzigingen van inrichting/terras € 100,00 / € 150